Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata pengendalian isu pekerja Islam menyajikan minuman keras adalah di tangan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan bukan di bawah bidangkuasa pihak berkuasa tempatan.

"JAIS boleh menguatkuasa tetapi ke atas individu, bukan ke atas premisnya.

jais jabatan agama islam selangor 271106 "Dan jika JAIS mahu meminta bantuan pihak berkuasa tempatan untuk menjalankan penguatkuasaan, mereka boleh (berbuat demikian)," kata Khalid kepada media selepas mempengerusikan mesyuarat dengan yang dipertua majlis tempatan dan datuk bandar di Selangor.

Ini, katanya, kerana JAIS mendapat kuasa penguatkuasaan ke atas orang Islam melalui Enakmen Kesalahan Syariah 1995.

Bagaimanapun, katanya, pihak berkuasa tempatan tidak mempunyai peruntukan tersebut.

Di bawah undang-undang Syariah, ia menjadi satu kesalahan bagi orang Islam, bukan sahaja minum arak tetapi juga menyajinya.

NONE Bagaimanapun, katanya, pihak berkuasa tempatan tidak mempunyai kuasa seperti itu kerana pada masa ini, ianya tidak jelas sama ada ia boleh menggabungkan enakmen tersebut ke dalam undang-undang kecil mereka.

Khalid menjelaskan bahawa syarat tersebut untuk dalam pelesenan 170 premis hiburan di Subang Jaya oleh MPSJ, bukan larangan ke atas pekerja beragama Islam tetapi hanya satu 'nasihat' kepada pemilik premis untuk berhenti menggaji oang Islam.

"Ini selaras dengan dasar negeri untuk melihat pengurangan pekerja Islam di sektor berkaitan dengan alkohol," kata Khalid.

Oleh itu, katanya, 13 tempat hiburan yang masih menggaji sekitar 140 pekerja Islam, masih boleh memperbaharui lesen mereka.

[Baca berita penuh]

ADS