Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Anwar dibenar perolehi laporan protokol perubatan
Diterbitkan:  Nov 24, 2010 12:22 PM
Dikemaskini: 8:51 AM

Permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendapatkan borang laporan protokol perubatan Mohd Saiful Bukhari Azlan hari ini dibenarkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Borang yang dikenali sebagai 'pro-forma' adalah dokumen standard yang digunakan semasa menangani kes penganiayaan seks. Ia dikatakan mempunyai butiran pemeriksaan perubatan yang dijalankan ke atas pengadu.

"Adalah atas arahan saya borang profoma dibekalkan kepada pihak pembela," kata hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah .

NONE Katanya, beliau membenarkan permohonan itu kerana dokumen berkenaan sudah dirujuk saksi ketiga pendakwaan - Dr Siew Sheue Feng ( kanan ) dari Hospital Kuala Lumpur ketika mahkamah berhenti rehat.

Beliau bagaimanapun, menolak permohonan pembelaan supaya saksi itu dikenakan perintah menghina mahkamah atas tindakannya itu.

Namun, peguambela utama, Karpal Singh tidak mahu menyambung prosiding selagi keputusan permohonan menggugurkan hakim tidak diperdengarkan

Hari ini seperti diberitahu Karpal semalam, pihaknya akan mengemukakan permohonan melucutkan Mohamad Zabidin daripada perbicaraan kerana didakwa terus bersikap berat sebelah dan menghalang peguambela mendapatkan nota-nota pemeriksaan doktor ke atas pengadu Saiful Bukhari Azlan.

NONE Karpal berkata beliau membuat permohonan itu atas alasan hakim berkenan telah memberikan tafsiran berlainan peruntukan Seksyen 45 Akta Keterangan dalam keputusannya semalam.

Anwar, dalam affidavit sokongannya mendakwa hakim mengugut untuk menakut-nakutkannya.

Menurut Karpal anak guamnya bimbang mengenai keputusan berat sebelah meskipun Zabidin telah menarik semula kenyataannya.

Hakim: Apa yang anda perkatakan boleh ditakris sebagai hina mahkamah.

Karpal: Isu hina mahkamah tak timbul kerana saya mesti jaga kepentingan anak guam saya.

Hakim: Kes (peguam) Zainur Zakaria adalah jelas.

Karpal: Ugutan hina mahkamah tidak wajar. Anda mesti lihat secara objektif. Untuk mengugut kami pada peringkat ini sebelum memfailkan permohonan tak betul.

NONE Hakim: Saya tidak kata ‘contempt’.

Karpal: Untuk menakutkan peguam adalah perkara yang serius. Untuk tuduhan ‘contempt’ juga tak wajar. Kita ada tanggungjawab terhadap anak guam. Ini adalah ugutan hina mahkamah yang Yang Arif mesti tarik balik.

Hakim:   Okay, Saya tarik balik.

Karpal: Adalah tidak wajar bagi Yang Arif berkata demikian.

Hakim: Okay! Okay! Ia tak wajar.

Mahkamah kemudiannya terpaksa menangguhkan perbicaraan sehingga pagi esok bagi memberi laluan kepada permohonan peguambela mengugurkan hakim Zabidin.

[Baca berita penuh]

ADS