Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
SPRM, KSSB tubuh pasukan khas antirasuah pasir
Diterbitkan:  Aug 21, 2010 12:37 PM
Dikemaskini: Aug 22, 2010 12:25 AM

Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bersetuju untuk menubuhkan pasukan petugas khas bagi membanteras rasuah melibatkan perlombongan pasir di Selangor.

NONE Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim ( kiri ) berkata, persetujuan itu dicapai pada pertemuannya dengan SPRM di pejabatnya di Shah Alam, semalam.

Katanya, pertemuan itu diadakan susulan pelawaan kerajaan Selangor kepada SPRM untuk menempatkan kakitangan dan pegawai di KSSB bagi tujuan itu.

"Pasukan petugas khas ini dicadang dianggotai pegawai KSSB dan SPRM," kata Khalid yang juga ADUN Ijok.

Menurutnya, dalam pertemuan tersebut, pihaknya turut disertai oleh Ketua Pengarah Eksekutif KSSB Wan Ab Halim Wan Ismail.

Manakala SPRM, antaranya disertai Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) Datuk Sutinah Sultan, dan Pengarah SPRM Selangor Datuk Jaafar Maahad.

Dalam satu kenyataan hari ini, Khalid berkata KSSB akan mengadakan taklimat mengenai operasi KSSB kepada SPRM termasuk prosedur dan kaedah-kaedah yang dipratikkan dalam perlombongan pasir.

"Selain itu, SPRM juga akan didedahkan dengan sistem-sistem yang diguna pakai oleh KSSB dan diajar untuk memahami urus niaga pasir yang dipratikkan oleh anak syarikat kerajaan Selangor ini," katanya.

Beliau yang juga ahli parlimen Bandar Tun Razak berkata, apabila pasukan itu ditubuhkan, SPRM lebih bebas untuk memantau perjalanan operasi KSSB dan mengesan sekiranya ada prosedur yang boleh membuka ruang kepada rasuah.

Menteri besar berharap, SPRM boleh mencadangkan prosedur yang boleh mengurangkan berlakunya rasuah menerusi pemantauan dan pemerhatian yang dilakukan terhadap KSSB.

Pada awal pertemuan, menteri besar memberitahu, pihaknya menerangkan bahawa kecurian pasir gagal diatasi oleh kerajaan terdahulu kerana hanya menumpukan kepada tindakan penguatkuasaan tanpa melihat masalah tersebut dari aspek bekalan pasir kepada industri pembinaan.

KSSB akan memastikan perlombongan pasir mengikuti semua peraturan alam sekitar dan geologi yang ditetapkan, tambah Khalid.

ADS