Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mahfuz: BN cuba rasuah Samy Vellu
Diterbitkan:  May 27, 2010 10:57 AM
Dikemaskini: 4:07 AM

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menuntut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan terperinci bagi menyelamatkan khazanah kekayaan negara daripada disalah-gunakan.

NONE Tuntutannya itu berikutan pendedahan oleh S Vell Paari yang mendakwa seorang pegawai dari jabatan perdana menteri telah datang membuat tawaran berkenaan kepada bapanya, yang juga Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu.

“Pegawai Khas PM telah datang membawa tawaran dari PM menawarkan gelaran Tun dan jawatan Duta bagi tujuan kompromi isu calon BN untuk pilihanraya kecil Hulu Selangor.

“Pendedahan ini suatu yang serius yang menunjuk ada unsur dan amalan rasuah dalam pemilihan calon BN dari MIC dalam PRK Hulu Selangor,” katanya pada kenyataan medianya hari ini.

NONE Menurut Mahfuz, dakwaan Vell Paari menunjukkan amalan tawaran yang berunsur rasuah itu  bukan saja berlaku dalam pemilihan calon BN di Hulu Selangor, tetapi juga berlaku dalam banyak hal lain untuk memastikan apa saja keputusan yang dibuat oleh perdana menteri yang juga pengurusi BN diterima oleh semua peringkat dalam BN.

Tambah ahli parlimen Pokok Sena itu, amalan berkenaan bertujuan menutup mulut pemimpin BN agar tidak membuat kacau sehingga boleh menjejaskan kepentingan politik mereka.

Perbuatan itu, kata Mahfuz  adalah “satu bentuk amalan buruk dalam penyalahgunaan kuasa yang boleh mengakibatkan kehilangan khazanah negara yang diagihkan kepada pemimpin Umno BN setiap kali berlaku krisis di kalangan dalaman mereka”.

ADS