Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Majlis Perunding Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) hari ini  menuntut ahli parlimen supaya membuat pendirian tegas di Dewan Rakyat untuk mengecam Israel yang "terus mengganas" di Gaza.

NONE Tuntutan itu terkandung dalam satu memorandum yang akan diserahkan kepada speaker Dewan, pengerusi kelab penyokong BN dan ketua pembangkang.

Setiausaha majlis berkenaan, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata parlimen perlu menyatakan pendirian sekali lagi terhadap keganasan Israel yang dilakukan ke atas Gaza.

"Situasi terkini menunjukkan kepungan ke atas Gaza dan serangan yang masih dilakukan oleh Israel telah menjadikan Gaza berada dalam keadaan darurat.

"Dengan tindakan zalim itu pada hakikatnya Israel bertujuan untuk meneruskan tekanan ke atas seluruh populasi Gaza melalui pemusnahan segala kemudahan awam yang ada," katanya ketika  membacakan memorandum tersebut.

Beliau berkata demikian pada sidang media di lobi parlimen hari ini dengan sokongan daripada wakil-wakil pembangkang, antara mereka Datuk Mahfuz Omar, Tony Pua dan Dr Hatta Ramli.

Kehadiran Mapim yang membawa isu Palestin di Parlimen hari ini  berlangsung ketika pembangkang berusaha untuk mengaitkan BN  dengan firma perunding komunikasi Apco Worldwide dengan  pendedahan demi pendedahan di Dewan Rakyat.

Mapim NONE dalam pada itu juga menuntut supaya parlimen  menghantar sekurang-kurangnya dua orang wakilnya menyertai satu misi khas ke Gaza untuk membuka wilayah tersebut daripada kepungan Israel.

Gabungan berkenaan, yang dianggotai 24 buah NGO, turut  menggesa supaya semua ahli parlimen menandatangani surat terbuka Mapim kepada setiausaha agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) berhubung isu sama.

ADS