Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali menyokong cadangan supaya perlembagaan PAS dipinda bagi membolehkan jawatankuasa disiplinnya dipengerusikan oleh pihak yang benar-benar bebas dan tidak memegang sebarang jawatan dalam parti.

Mustafa diminta mengulas gesaan timbalan pesuruhjaya PAS Pahang Dr Hamzah Jaafar baru-baru ini supaya pindaan perlembagaan dibuat bagi mengelakkan berlakunya konflik kepentingan dan perasaan serba salah dalam mengadili sesuatu kes.

Isu tersebut muncul setelah keputusan jawatankuasa pimpinan naib presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man terhadap dua pemimpin kontroversinya – pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali dan ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad – pada 29 Januari lalu dianggap berat sebelah.

NONE Walaupun anggota jawatankuasa disiplin PAS perlu dilantik daripada kalangan tokoh yang benar-benar bebas, tetapi perlembagaan PAS mensyaratkan, pengerusinya mestilah mempunyai jawatan di peringkat pusat.

Dalam wawancara dengan Malaysiakini semalam, Mustafa menerangkan cadangan pindaan perlembagaan bagi tujuan tersebut, telah dibincangkan, tetapi belum ada sebarang kata putus dibuat.

“Sudah berjalan secara perbincangan umum, tetapi belum ditulis untuk jadi pindaan. Kita tidak buat (pindaan tentang) satu perkara, (tetapi) banyak perkara. Kita tidak hendak tiap kali muktamar, (dibuat) pindaan perkara-perkara kecil,” katanya.

Orang lama PAS itu menjangka, cadangan tersebut turut akan dibangkitkan dalam muktamar agungnya yang akan datang dijangka diadakan antara Mei dan Jun ini.

Menjelaskan rasional pemilihan Tuan Ibrahim, Mustafa berkata, “beliau yang palik layak” memikul tanggungjawab tersebut.

Menurut Mustafa, PAS tidak boleh menunggu pindaan perlembagaan dibuat untuk menentukan nasib Dr Hasan dan Khalid kerana “kes sudah ada”.

“Kes sudah ada, takkan kita hendak tunggu pindaan perlembagaan (baru bertindak). Kita menaruh keyakinan orang yang dilantik (sebagai pengerusi) itu mempunyai kewibawaan untuk membawa keadilan.

“Dan kalau itu pun (mengundang) tidak puas hati, ada salurannya untuk dikemukakan perkara itu,” katanya.

ADS