Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Adik-beradik malang mulakan persekolahan
Diterbitkan:  Feb 1, 2010 1:20 PM
Dikemaskini: 5:27 AM

Empat beradik malang yang tidak pernah bersekolah kerana kesempitan hidup keluarga mereka dan tidak mempunyai sijil kelahiran, memulakan persekolahan mereka hari ini.

Mohd Fais Abdullah, 12, Muhammad Fahmi, 10, dan Farranadwa, 9, kini  belajar dalam tahun enam, empat dan tiga di Sekolah Kebangsaan Sikamat (SKS) di Seremban.

Manakala abang mereka, Muhammad Hafis, 13,  belajar di tingkatan satu Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Mohd Redza, Sikamat.

Empat beradik itu tinggal bersama emak saudara mereka, Maswira Muhamed Ali, 51, yang merupakan ibu tunggal di Rumah Rakyat Sikamat.

Walaupun mereka berempat sudah ketinggalan jauh kerana sepatutnya mereka  sudah mula bersekolah ketika berusia tujuh tahun, tetapi nyata mereka amat gembira.

Mohd Fais berkata dia gembira dapat bersekolah dan belajar bersama-sama abang dan adiknya yang lain.

 

"Saya rasa seronok dapat belajar dan di sekolah juga ramai kawan-kawan," katanya ketika ditemui apabila Pengarah Pelajaran Negeri Sembilan Datuk Abdullah Mohammad  melawat mereka di SKS hari ini.

Turut hadir guru besar SKS Kamaruddin Abu Hassan dan Maswira.

Ikut kelas peralihan, pemulihan, tuisyen

Perasaan gembira memulakan persekolahan hari ini juga terpancar di wajah kedua-dua adiknya, Muhammad Fahmi dan Farranadwa.

Sementara itu, Abdullah berkata beliau gembira kerana mendapati anak-anak ini ceria dan yang mengagumkan beliau ialah mereka yakin untuk menjalani alam persekolahan.

"Walaupun anak-anak ini dikekalkan di kelas mengikut umur mereka tapi kita akan pastikan mereka mengikuti kelas peralihan, pemulihan dan tuisyen untuk membantu mereka cepat belajar. Walaupun anak-anak ini tertinggal jauh tapi dengan  sistem dan kaedah yang kita ada, saya percaya anak-anak ini akan cepat belajar.

"Saya telah meminta pihak  sekolah menubuhkan satu jawatankuasa memantau dan memastikan pencapaian anak-anak  ini. Saya juga minta pihak sekolah menyediakan laporan setiap minggu mengenai prestasi  dan pencapaian mereka," katanya.

Maswira pula bersyukur dan mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang membantu sehingga hasrat empat anak saudaranya untuk bersekolah akhirnya tercapai.

Ditanya mengenai ibu bapa anak saudaranya itu, Maswira hanya berkata ibu bapa anak audaranya itu tidak bertanggungjawab.

- Bernama

ADS