Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kes Anwar saman Dr Chandra 16 Mac
Diterbitkan:  Dec 10, 2009 2:22 PM
Dikemaskini: 7:12 AM

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 16 Mac bagi pengurusan kes saman fitnah RM10 juta yang difailkan ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap tokoh akademik dan Presiden Just World Movement, Dr Chandra Muzaffar.

Tarikh itu ditetapkan apabila kes itu dikemukakan untuk sebutan di hadapan timbalan pendaftar Norazlin Othman di dalam kamar hari ini.

Anwar menyaman Dr Chandra ekoran dakwaan kenyataan fitnah yang dikeluarkannya dalam satu forum di Menara Star di Petaling Jaya pada 3 Mac tahun lepas dan kemudiannya disiarkan dalam akhbar.

Pada 7 Ogos lepas, Pesuruhjaya Kehakiman Datin Zabariah Mohd Yusof memerintahkan Dr Chandra untuk membekalkan butiran dan maklumat lanjut mengenai 64 soalan kepada pemimpin PKR itu.

Dalam satu pernyataan pembelaan, Dr Chandra menafikan mengeluarkan sebarang komen berniat jahat dan palsu berhubung Anwar yang kemudiannya disiarkan di dalam dua akhbar harian berbahasa Inggeris pada 5 Mac tahun lepas.

Alternatifnya, beliau mendakwa jika perkataan yang digunakannya itu fitnah, yang dinafikan beliau, perkataan-perkataan itu disiarkan pada satu keadaan perlindungan bersyarat tanpa niat jahat. - Bernama

ADS