Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pelanggan jalur lebar diberi pelepasan RM500
Diterbitkan:  Oct 23, 2009 7:05 PM
Dikemaskini: 11:07 AM

Pembayar cukai individu yang melanggan jalur lebar diberi pelepasan sehingga RM500 setahun mulai 2010 hingga 2012.

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, ia sebagai tanda galakan kepada rakyat dan komitmen bersungguh-sungguh kerajaan dalam bidang tersebut.

Ketika membentangkan bajet di Parlimen hari ini, Najib berkata dalam memantapkan bidang teknologi komunikasi maklumat (ICT), kerajaan akan mempercepatkan pelaksanaan jalur lebar berkelajuan tinggi dengan jumlah kos RM11.3 bilion.

"Sejumlah RM2.4 bilion datangnya darai pihak kerajaan dan RM8.9 bilion lagi dari Telekom Malaysia," katanya.

Sebagai permulaannya, kata beliau, perkhidmatan jalur lebar dengan kelajuan 10 megabit sesaat akan disediakan di kawasan terpilih di Kuala Lumpur dan Selangor menjelang akhir bulan Mac 2010.

"Seterusnya, perkhidmatan ini akan diperluaskan ke kawasan terpilih di seluruh negara dalam tempoh 2010 hingga 2012," kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan bajet di Parlimen hari ini.

Perdana menteri berkata, kadar penembusan jalur lebar terkini hanyalah 25 peratus.

"Ia jauh lebih rendah berbanding 95 peratus di Republik Korea, 88 peratus di Singapura, 64 peratus di Jepun dan 60 peratus di Amerika Syarikat," katanya.

Dalam era menuju negara maju, tegas Najib, mahu tidak mahu, kadar pemilikan komputer dan penembusan jalur lebar harus ditingkatkan supaya setanding dengan rakyat negara maju yang lain.

ADS