Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Enam orang banduan cedera parah selepas dikatakan dibelasah oleh pengawal penjara di Penjara Sungai Buloh semalam.

Badan hak asasi manusia, Suaram mendakwa, sejumlah 20 banduan dibelasah tetapi pihak berkuasa penjara tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan penjelasan mengenai kejadian tersebut.

Bagaimanapun, individu yang menjawab panggilan telefon, memberitahu Malaysiakini bahawa pegawainya tidak akan memberi komen kerana perkara itu masih dalam siasatan.

Penyelaras Suaram, Tah Moon Hui berkata, sumber-sumber memberitahu pihaknya bahawa 20 banduan digari dan dibelasah oleh 10 pengawal penjara.

Beliau juga mendakwa, 14 banduan yang turut cedera, tidak diberi rawatan perubatan.

Anggota keluarga seorang mangsa terbabit, yang tidak mahu namanya disebut berkata, pihak berkuasa penjara tidak membenarkannya berjumpa sepupunya ketika dia ke penjara Sungai Buloh pagi ini.

"Mereka memaparkan senarai 20 nama di pintu masuk. Sebaik sahaja mereka tahu yang saya berada di situ untuk berjumpa salah seorang daripadanya, maka pengawal memberitahu bahawa saya tidak dibenarkan menemuinya," katanya ketika dihubungi.

Sehubungan itu, Suaram menggesa Jabatan Penjara supaya menyediakan segera rawatan perubatan kepada banduan-banduan yang cedera.

Badan itu juga menggesa kerajaan supaya menubuhkan sebuah suruhanjaya diraja untuk menyiasat kejadian itu.

Baca berita penuh

ADS