Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kes Siti Fatimah: Rayuan MAIPP ditolak
Diterbitkan:  Mar 16, 2009 12:40 PM
Dikemaskini: 10:25 AM

Mahkamah Rayuan Syariah Pulau Pinang hari ini menolak rayuan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) bagi mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Pulau Pinang yang mengisytiharkan Siti Fatimah Tan Abdullah @ Tan Ean Huang, 39, sebagai bukan lagi seorang Islam pada Mei 2008.

siti fatimah tan abdullah tan ean huang Ketua Hakim Syarie/Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia Datuk Ibrahim Lembut membuat keputusan itu setelah mendengar hujah kedua-dua peguam bagi pihak perayu iaitu MAIPP dan juga Siti Fatimah selaku responden.

Beliau yang mengetuai korum tiga hakim, yang turut dianggotai Datuk Muhammad Asri Abdullah dan Datuk Abu Bakar Ahmad sebulat suara memutuskan bahawa responden tidak sempurna Islamnya, lapor Bernama.

"Permohonan rayuan perayu ditolak dan keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada 8 Mei 2008 adalah kekal," katanya.

Pada Mei tahun lalu, hakim bicara ketika itu, Othman Ibrahim mengisytiharkan bahawa Siti Fatimah bukan lagi orang Islam dan mahkamah itu memerintahkan MAIPP untuk membatalkan pendaftaran sijil akuan memeluk Islam beliau.

Bagaimanapun, Ibrahim menolak permohonan Siti Fatimah supaya mahkamah memerintahkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) memadamkan perkataan Islam pada kad pengenalannya dengan alasan bahawa mahkamah tiada bidangkuasa untuk berbuat demikian dan menasihati Siti Fatimah untuk menguruskan sendiri perkara itu dengan jabatan berkenaan.

Dalam prosiding hari ini, Ibrahim berkata keputusan menolak rayuan MAIPP itu dibuat berikutan lafaz syahadah yang dibuat oleh responden adalah tidak sah kerana beliau memeluk Islam dengan niat untuk berkahwin dan tidak pernah percaya dengan agama itu.

'Tidak dianggap murtad'

"Responden tidak dianggap sebagai Islam. Responden juga tidak boleh dianggap murtad kerana proses pengislamannya tidak sah," katanya.

Ibrahim berkata asas keputusan itu berdasarkan Seksyen 107 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri 2004 yang menyebut kaedah memeluk Islam itu adalah dengan mengucap dua kalimah syahadah, sedar akan maksud kalimah serta ia dilakukan dengan kerelaan hati.

"Seksyen 108 enakmen yang sama pula menyebut seseorang yang memeluk Islam itu adalah dengan mengucap dua kalimah syahadah dan memenuhi kehendak seksyen 107 itu dan orang itu selepas itu dianggap muallaf," katanya.

Beliau berkata responden gagal memenuhi kehendak Seksyen 107 enakmen itu.

Sementara itu Tan memberitahu pemberita di luar mahkamah bahawa beliau gembira kerana semuanya sudah selesai.

MAIPP memfailkan rayuan tersebut Mei lalu terhadap keputusan mahkamah berkenaan membenarkan permohonan Siti Fatimah keluar Islam setelah mendapati wanita itu tidak mengamalkan ajaran Islam sejak memeluk agama itu pada 25 Julai 1998.

Dalam pernyataan tuntutannya yang difailkan pada 10 Julai 2006, Tan berkata, dia tidak pernah yakin dengan ajaran Islam dan hanya memeluk agama itu sekadar untuk mencukupkan syarat bagi membolehkannya berkahwin dengan seorang lelaki warga negara Iran bernama Ferdoun Ashanian pada 16 September 2004.

Tan, yang pernah bekerja sebagai tukang masak, memfailkan permohonan itu selepas ditinggalkan suaminya yang menghilangkan diri tanpa sebarang sebab.

Dalam tuntutannya Tan menyatakan bahawa sepanjang memeluk agama Islam, dia masih lagi menyembah berhala dan mengikut ajaran agama asalnya, Buddha, dan masih memakan daging babi.

ADS