Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Surat
Menara Warisan, antara tulang, badan berkecai...

22 Oktober 2010, 9.40 minit malam

Laman 1M Malaysians Reject 100-storey Mega Tower sehingga ke saat ini sudah mengumpulkan 101,000 peminat ataupun saya namakan mereka sebagai aktivis sosial yang sekeras-kerasnya membantah cadangan mendirikan Menara Warisan yang dijangka menelas kos hampir RM10 bilion.

Saya bukan peminat fanatik facebook. Namun sebagai seorang pensyarah, hampir setiap hari saya terpaksa mengaksesnya.

Pelajar-pelajar saya lebih banyak bergantung kepada media sosial ini berbanding dengan media lama iaitu emel. Cuma, sehari dua ini saya menjadi terlalu obses dengan laman facebook ini.

Saya pada mulanya agak pesimistik terhadap kewujudan laman 1M Malaysians Reject 100-storey Mega Tower  ini.

Masakan tidak, selalunya sesebuah laman yang memprotes apa-apa agenda kerajaan hanya akan mampu menarik sekurang-kurangnya 10,000-20,000 peminat dan selepas itu akan lenyap begitu sahaja.

Namun, terdapat dua hal yang amat menarik perhatian saya terhadap kewujudan laman ini.

Pertama, pada awalnya pemilik laman ini dihalang daripada mengakses lamannya sendiri. Secara langsung menampakkan bahawa seolah-olah wujudnya arahan daripada individu tertentu kepada pentadbiran Facebook untuk menghalang pemiliknya daripada berkomunikasi dengan aktivis-aktivis sosial yang meningkat seratus orang bagi setiap 5 minit.

Tapisan halus ini walau bagaimanapun tidak bertahan lama dan ditarik balik mungkin kerana pihak pentadbiran Facebook dan individu tertentu akur dengan suara ribuan aktivis sosial ini.

Keduanya, mesej-mesej yang dipaparkan di laman berkenaan nyata merupakan satu amaran yang amat keras kepada pentadbiran Najib untuk menghormati hak rakyat dan seterusnya menyelesaikan pelbagai masalah yang sedang membelenggu rakyat marhean ini daripada menghabiskan duit rakyat dengan melaksanakan projek ini.

Kata mereka projek ini hanya akan menguntungkan puak pemerintah sahaja dan sekurang-kurangnya akan menguatkan teori Marxism bahawa yang kaya akan terus kaya dan miskin akan hancur binasa dibumi sendiri.

Kebanyakkan aktivis sosial ini sudah muak dengan kedaifan sistem pengangkutan dan sistem kesihatan di negara ini. Malah, ada yang yang amat marah dengan sistem kebajikan di negara kita yang didakwa tarafnya menyamai negara-negara dunia miskin.

Lebih daripada itu, ada yang mahukan RM5 bilion itu digunakan untuk memantapkan sistem pendidikan negara serta membantu meningkatkan taraf masyarakat Orang Asal di negara ini yang sekian lama tidak dipedulikan.

Saya tertanya-tanya mengapa tiada langsung peruntukkan untuk komuniti masyarakat India? Apa, dengan membantu sekolah-sekolah tamil maka masalah sosioekonomi masyarakat India ini akan dapat diatasi dengan efisien? Entahlah. Paling memeningkan, MIC hanya memilih untuk diam.

9.58 minit malam

101, 662 aktivis sosial membantah cadangan pembinaan Menara Warisan ini. Angka ini akan terus meningkat dan di kala pemimpin kita komited untuk mempertahankan Putrajaya walaupun berkecai tulang dan juga badan, walaupun bercerai jasad dari nyawa, ingatlah bahawa beratus ribu aktivis ini akan jadi penentu siapa ke Putrajaya.

10.18 minit malam

102,533 aktivis sosial sudah mengundi untuk menyahkan projek ini dan undian ini terus meningkat. Media aliran perdana pula memilih membutakan mata untuk tidak melaporkan nilai berita ini.

Untuk kali pertama dalam sejarah negara, rakyat Malaysia memilih untuk bangun dari tidur menentang kepincangan sistem pemerintahan negara ini.  Selamat berjuang!


Penulis adalah pensyarah, Jabatan Kewartawanan, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Tunku Abdul Rahman

Artikel ini adalah pandangan penulis semata-mata dan tiada sebarang kaitan dengan institusi yang sedang berkhidmat oleh penulis.

ADS