Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
DAP cabar Muhyiddin nyatakan pendirian PN isu sekolah Cina
Diterbitkan:  May 2, 2024 8:30 AM
Dikemaskini: 3:00 AM

Naib Pengerusi DAP Teresa Kok mencabar Pengerusi PN dan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin menyatakan pendirian mengenai sekolah vernakular.

Ini selepas Ketua Penerangan PAS Ahmad Fadhli Shaari menyoal latar belakang pendidikan vernakular Pang Sock Tao selaku calon kerajaan perpaduan untuk pilihan raya kecil Kuala Kubu Baharu.

“Kepada anda, Muhyiddin – isytiharkan Bersatu dan PN tidak menentang pendidikan vernakular dan tidak akan menyokong sebarang usaha untuk memansuhkannya,” katanya.

Ahli parlimen Seputeh itu juga mengemukakan soalan yang sama kepada calon PN dari Bersatu, Khairul Azhari Saut, tetapi dia masih mengunci mulut berhubung hal ini.

“Ini penting kerana pada Ogos 2020, timbalan menteri belia dan sukan ketika itu dan Ketua Pemuda Bersatu Wan Fayhsal menyatakan sekolah vernakular perlu dimansuhkan," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Kata Teresa, pada November 2020, Wan Fayhsal menafikan menyokong pemansuhan sekolah vernakular.

"Pada November 2021, beliau ditekan di prlimen mengenai sekolah vernakular sekali lagi, dan beliau mengelak dengan menyatakan hasratnya untuk memperkasakan penggunaan bahasa Melayu di sekolah-sekolah ini,” tambahnya.

Teresa juga mengimbau pada 2013, Muhyiddin, yang ketika itu menteri pendidikan telah memberi jaminan bahawa sekolah vernakular akan kekal.

Bagaimanapun, katanya bekas perdana menteri itu masih berdiam diri mengenai perkara itu, walaupun gesaan untuk pemansuhan mereka dibuat oleh ketua pemuda parti yang dipimpinnya sendiri.

Teresa berkata dia kesal kerana selepas beberapa dekad merdeka, ahli politik tertentu terus mengeksploitasi pendidikan vernakular untuk memecahbelahkan rakyat Malaysia tanpa rasa kesal.

“Sebagai presiden Bersatu dan pengerusi PN, saya menggesa Muhyiddin untuk mengisytiharkan pendiriannya, pendirian partinya, dan pendirian PN mengenai pendidikan vernakular, dengan menegaskan bahawa PN tidak akan menyokong atau menyokong sebarang percubaan untuk memansuhkannya.

“Saya ingin mengingatkan Muhyiddin mengenai kenyataannya pada 2 April 2021 bahawa PN mementingkan keterangkuman masyarakat dan kepentingan semua kaum dan agama.

“Saya seterusnya mencabar Muhyiddin untuk membuat pendirian umum sama ada beliau menyokong dan menyokong kenyataan provokatif dan perkauman ketua Penerangan PAS baru-baru ini mengenai latar belakang pendidikan Cina vernakular Pang. Berdiam diri bukan pilihan,” tambahnya.

Dalam catatan media sosial semalam, Fadhli menjelaskan dia tidak menentang sekolah vernakular tetapi mempersoalkan alasan calon DAP itu tidak menyenaraikan maklumat ini dalam profilnya sejak awal.

DIa membuat kesimpulan maklumat ini mungkin sengaja disembunyikan kerana bimbang ia boleh menjejaskan undi.

"Saya tidak anti sekolah vernakular, bukan isu sekolah vernakular atau tidak. Isunya, adakah fakta ‘vernakular’ yang menjadi faktor ia cuba disembunyikan?

"Jika ya, bolehkah kita memilih seorang wakil rakyat yang sejak awal lagi ada percubaan menyembunyikan fakta," soalnya.

Fadhli pada 28 April lalu mencabar Sock Tao menyatakan latar belakang pendidikan rendah dan menengahnya, selain mempersoal di manakah calon PH itu menduduki SPM dan UPSR.

Susulan itu Pang memuat naik transkrip Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan keputusan empat A+, serta tiga A- dan A, selain keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang didudukinya di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) On Pong Ampang, Hulu Langat di Selangor, pada 2005.

Untuk rekod, UPSR dan SPM dikendalikan Lembaga Peperiksaan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS